Adevărul despre conservele din supermarket-uri

Cutiile de conserve conţin substanţe ch.mice dă.nătoare organismului. Cercetătorii au determinat că aceste ch.micale sunt absorbite în corp şi cauzează probleme de sănătate. Deşi multe fabrici s-au autosesizat şi au exclus substanţa bisphenol A din producere, aceasta continuă să fie prezentă în diferite obiecte destinate uzului casnic, precum recipiente de plastic, pungi de plastic, sticle de plastic, jucării pentru copii, cutii de conserve.

De mai bine de un deceniu se vorbeşte despre pericolele substanţei ch.mice numite bisfenol A (BPA), un disruptor end.crin utilizat la fabricarea obiectelor de plastic. Datorită presiunii consumatorilor, după ce mai multe studii au constatat cât de n.civă este substanţa, bisfenolul A a fost eliminat în mare parte din biberoanele pentru copii şi sticlele de apă.

Un grup de experţi, ce activează în interesul consumatorului, de la Environmental Working Group (EWG), au constatat că doar 10% dintre companiile producătoare au eliminat în totalitate BPA şi din cutiile metalice ale alimentelor. ,,Restul fabricilor, din cele 354 cercetate, continuă să folosească bisfenol A’’, afirmă Samara Geller, reprezentant EWG.

Bisfenolul A (BPA) este o substanţă organică prezentă în mai multe materiale plastice. Cutiile metalice de conserve sunt de obicei căptuşite cu un strat subţire de material plastic, ce are rolul de a preveni ruginirea cutiei şi a păstra produsele. Cercetările arată că BPA trece din stratul de material plastic în alimentul din cutie şi este absorbit apoi rapid în organism. Cercetătorii de la Universitatea Harvard, din SUA, au determinat că, de fapt, consumul unei singure conserve poate creşte de 20 de ori nivelul bisfenolului în sânge. În UE, utilizarea bisfenolului A este interzisă doar la fabricarea biberoanelor.

Totodată, studiile arată că BPA este t.xic şi interferează cu acţiunea hormonilor în organism. Astfel, acesta afectează calitatea sp.rmei şi a embr.onilor, dereglează concentraţia horm.nilor tir.idieni şi s.xuali în organism, creşte riscul de diabet. O cercetare publicată în revista Reproductive Toxicology a concluzionat că expunerea la BPA poate să modifice particularităţile comportamentale la copii şi să crească riscul pubertăţii precoce.

T.xicitatea bisfenolului A se manifestă în formă de ,,U’’ – dacă alte substanţe devin mai t.xice odată cu creşterea dozei, atunci în cazul bisfenolului A, există efecte puternice la doze mici, mai puține efecte – la doze moderate şi mai multe efecte – la cantități mari de expunere, potrivit unui raport publicat în august 2014 în revista Environmental Health Perspectives.

,,Excluderea BPA din cutiile de conserve este tehnic mai dificilă decât eliminarea acestuia din biberoane’’, afirmă Samara Geller, iar substanţa se găseşte în continuare în cutiile metalice. ,,Am observat că există tendinţa de a exclude BPA din conservele de fasole, aliment cu nivel de aciditate scăzut, în timp ce este prezent constant în conservele de roşii, produs alimentar cu aciditate mai înaltă’’, declară expertul.

40% din conservele de ton analizate sunt fie etichetate greșit, fie nu conțin suficiente informații pentru consumatori!
La 2 din 5 conserve de ton nu este menționată, pe etichetă, zona de pescuit!

Femeile însărcinate, persoanele în vârstă cu b.li cr.nice și copiii trebuie să evite consumul de ton (Ton Albacora) în conservă din cauza conținutului de metale grele (plumb, cadmiu și mercur).

Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România) membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a analizat 33 conserve de ton distribuite de către: Interbrands Marketing & Distribution, Defne Selos, Serpico Trading, De Silva Exclusiv, Tymbark Maspex Romania, Garom Food, Ivico Total Distribution, Whiteland Import-Export, Nordic Import Export, Parma Food Group Distribution, Mico Total Distribution, Queen Monaco Services, Safeway International, Hame Romania, Dinadi si Cyrom Romania. Acest studiu face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât aceştia să facă achiziții în cunoștință de cauză.

Sursa: Stirile KanalD