Câți bani va primi Ioan Mohanu, după ce statul i-a luat casa și grădina ca să facă autostradă. „Ce pot să fac la 80 de ani?”

Mai multe familii sunt nevoite să își părăsească locuințele și terenurile agricole pentru a permite construcția autostrăzii Pitești-Sibiu, nemulțumite de compensațiile financiare reduse oferite de guvern. Aceste sume au fost determinate bazându-se pe cele mai scăzute evaluări utilizate în tranzacțiile notariale, ceea ce a determinat proprietarii afectați să caute justiție în instanță pentru a obține o evaluare corectă a proprietăților lor pe piața imobiliară.

În cele opt sate ale comunei Perișani, din județul Vâlcea, traseul autostrăzii va afecta peste douăzeci de gospodării, inclusiv ferme și terenuri. Un exemplu este Floarea Voinea, care a fost ofertată cu 42.500 de lei pentru casa sa, o sumă considerabil sub prețul de piață al proprietăților similare din zonă.

Ioan Mohanu, care urmează să își piardă casa, grajdul și terenurile, se confruntă cu provocarea de a începe de la zero cu doar 24.000 de euro, întrebându-se ce opțiuni are la vârsta de 80 de ani.

Compensațiile oferite pentru terenuri nu depășesc un leu pe metru pătrat, bazate pe evaluări minimale folosite pentru calcularea taxelor notariale, ceea ce nu reflectă valorile reale de piață, după cum afirmă proprietarii. Aceștia sunt sfătuiți să apeleze la instanțe pentru a obține evaluări corecte ale proprietăților lor.

Într-un caz aparte, familia Tinca din Sălătrucu, Argeș, ar primi 4.400 de euro pentru două hectare de teren agricol, în timp ce un teren mlăștinos în apropiere a fost vândut la un preț semnificativ mai mare. Constantin Glăvan, un alt proprietar afectat, exprimă indignarea față de proiectul care îi va diviza proprietatea.

Situația este complicată de practicile anterioare de subevaluare a proprietăților la vânzare, după cum explică reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), făcând dificilă stabilirea unui standard corect de compensație bazat pe prețurile de piață reale.