Cel mai lung tunel subacvatic din lume se construiește în Europa

Cel mai lung tunel subacvatic din lume se costruieste în Europa. Fehmarnbelt Tunnel va conecta Danemarca cu Germania la 40 m sub nivelul mării și va scurta simțitor timpii de călătorie când va fi gata în 2029. Tunelul va avea o lungime totală de aproximativ 18 km și va costa autoritățile din cele doua tari aproximativ 7 miliarde de euro, dintre care aproape un miliard vor fi alocate din fondurile UE.

Tunelul va traversa Centura Fehmarn, o strâmtoare a Mării Baltice care separă insula germană Fehmarn din Schleswig-Holstein, cel mai nordic stat al Germaniei, și cea daneză din Lolland, la sud de Copenhaga.

Danamerca și Germania construiesc cel mai lung tunel subacvatic din lume
Până să ne bucuram de investiții majore în România, aici referindu-ne la controversatele autostrăzi care se fac la noi de la Revoluție încoace, macar să ne bucuram de investiile în infrastructură pe care le fac alții.

Astfel, au început lucrările la cel mai lung tunel scufundat din lune, care vă conecta Germania cu Denamarca la 40 de metri sub nivelul marii. Tunelul vă avea o lungime de 18 km și este unul din cele mai mari proiecte europene de infrastructură, cu un buget de peste 7 miliarde de euro. În comparație, Channel Tunnel care are 50 km și leagă Anglia și Franța, terminat în 1993, a costat echivalentul a 13,2 miliarde de euro în banii de azi. Deși mai lung, a fost săpat de o mașînă specială pentru tuneluri în loc să fie compus din secțiuni preconstruite scufundate.

Fehmarnbelt Tunnel vă fi construit pe sub Fehmarn Belt, strâmtoarea dintre insula germană Fehmarn și cea daneză Lolland și este gândit că alternativă la serviciul de feribot dintre Rødby și Puttgarden care transportă milioane de pasageri în fiecare an. Traversarea durează acum 45 de minute și vă necesita doar 7 cu trenul și 10 cu automobilul.

Tunelul, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, vă fi și cel mai lung cu șosea și tren din lume. Va avea două autostrăzi cu câte două benzi, separate de un coridor de serviciu și două linii de tren electrificate.

„Azi, dacă vrei să mergi cu trenul de la Copenhaga la Hamburg, îți vă lua în jur de patru ore și jumătate”, spune Jens Ole Kaslund, directorul tehnic al Femern A/S, compania de stat daneză responsabilă cu proiectul. „Când tunelul vă fi gata, aceeași călătorie vă dura două ore și jumătate. Azi mulți zboară cu avionul între cele două orașe, dar în viitor vă fi mai bine să mergi cu trenul”. Același drum cu mașina vă fi cu oră mai scurt decât acum, luând în calcul timpul de așteptare a feribotului economisit.”

Pe lângă beneficiile pentru pasagerii trenurilor și mașinilor, tunelul vă avea un impact pozitiv pentru camioanele și trenurile de marfă, spune Kaslund, pentru că vă crea o rută terestră între Suedia și Europa centrală, mai scurtă cu 160 km. În prezent, traficul între peninsula scandinavă și Germania via Danemarca se derulează fie cu feribotul peste Fehmarnbelt, fie pe o rută mai lungă între insulele Zeeland, Funen și peninsula Jutlanda.

Cum a început totul
Nevoia de a scurta durata de deplasare dintre Danemarca și Germania a făcut ca autoritățile să caute soluții viabile. Vorbim aici despre transportul rutier și cel feroviar.

Proiectul a fost inițiat în anul 2008, când Germania și Danemarca au semnat un tratat pentru construirea tunelului. Mai bine de zece ani au trecut de la inițierea proiectului pentru că legislația necesară să fie adoptată în ambele țări și pentru efectuarea studiilor geotehnice și de impact. În timp ce procesul s-a încheiat în partea daneză, unele organizații din Geermania – inclusiv companii de feribot, grupuri ecologiste și municipalități locale – au făcut apel împotriva aprobării proiectului, cu plângeri de concurență neloială, probleme de mediu și de zgomot.

Astfel după ani de zile în care au fost gândite diverse proiecte, autoritățile din Danemarca aveau să anunțe la sfârșitul lunii aprilie a acestui an că parlamentul danez a aprobat construirea unui tunel subacvatic care va conecta țara de Germania. Într – o declarație eliberată de Ministerul danez al Transporturilor se preciza că cele două țări au ajuns la un numitor comun și astfel au convenit începerea lucrului. Ministerul a descris acordul drept o „decizie istorică”, definind tunelul drept o nouă „poartă” pentru Europa.

Tunelul va traversa Centura Fehmarn, o strâmtoare a Mării Baltice care separă insula germană Fehmarn din Schleswig-Holstein, cel mai nordic stat al Germaniei, și cea daneză din Lolland, la sud de Copenhaga. Tunelul vă avea o lungime de 18 km și vă include o cale ferată dublă și o autostradă cu patru benzi. Trenurile și mașinile pot traversa strâmtoarea în șapte sau respectiv zece minute, în timp ce un feribot aproximativ o oră. Odată finalizat, acesta vă fi cel mai lung tunel subacvatic din lume care poate fi traversat cu mașina și cu trenul.

Chiar daca autoritățile din Danemarca au început lucrările, construcția de pe partea germană va începe în schimb în 2022 și este de așteptat ca cel mai lung tunel subacvatic din lume să fie finalizat în anul 2029.