Anunț de ultimă oră! Nu se mai pot pune popriri, anunțul avocaților

Clienții Revolut au obținut o victorie în instanță! După o serie de procese, judecătorii au validat argumentele echipei de avocați ai băncii Libra Bank, acolo unde sunt înregistrate conturile. Astfel, toate cererile în care se încerca poprirea unor conturi Revolut, depozitate la Libra, au fost respinse.

La sfârșitul lui 2021, o companie de executări silite a chemat în instanță civilă Libra Internet Bank, solicitând instituirea popririi pe conturile a doi clienți, asupra cărora BCR avea decizii definitive de executare silită.

În lipsa existenței raporturilor juridice directe între Libra Bank și clienții Revolut, banca nu a putut fi considerată terț poprit în raport cu aceștia.

„Soluţia obţinută, prin care se tranşează în mod corect această chestiune, fiind sancţionată depăşirea cadrului legal în care intervine poprirea, marchează revenirea la normalitate şi asigură pe viitor securitatea şi previzibilitatea activităţii bancare în relaţia cu clienţii”, a transmis casa de avocatură Suciu-Popa, reprezentanţii legali ai Libra Bank în această speţă.

„Este o modalitate greșită de instituire a popririlor”

Avocații explică situații atipice, în care Libra a primit adrese de înființare poprire.

„Da, chiar în ultima perioadă. Acestea au decurs din interpretarea greșită din partea organelor de executare a unei noțiuni esențiale pentru materia popririlor, respectiv cea de ”client al băncii”, prin care trebuie să înțelegem orice persoană fizică sau juridică aflată într-o relație contractuală stabilită printr-o convenție/înțelegere/contract încheiat între client și bancă.

Un exemplu la îndemână este situația complet atipică în care primim adrese de înființare poprire pe numele unor debitori care nu sunt clienții băncii, ci ai unuia dintre partenerii nostri, persoană juridică lituaniană – Revolut Bank UAB, pentru care furnizăm tehnologie bancară. Concret, toate conturile deschise la Libra Internet Bank pentru desfașurarea parteneriatului cu Revolut Bank UAB au ca titular Revolut Bank UAB, nu clienții acestuia. Cu toate acestea, unele popriri sunt trimise în mod eronat către Libra Internet Bank, în loc să se urmeze procedurile corecte de executare transfrontalieră, așa cum sunt descrise în Regulamentul (UE) 1215/2012, Regulamentul (CE) nr. 805/2004, Regulamentul (UE) nr. 655/2014, Regulamentul (CE) nr. 1896/2006, având în vedere că Revolut Bank UAB (care gestionează relația contractuală cu clientul final) este o entitate lituaniană, înființată și guvernată de legile lituaniene și că aceasta poate da curs solicitărilor formulate de autorităților române doar în conformitate cu legislația în vigoare aplicabilă acesteia.

Este o modalitate greșită de instituire a popririlor, pentru care am fost nevoiți să mergem în instanță, să explicăm separarea responsabilităților în cazul unor astfel de parteneriate. Și, până acum, toate cazurile cu sentințe definitive au fost solutionate în favoarea Libra Internet Bank. Din păcate, pentru organele de executare si creditori, acest lucru a însemnat o întârziere destul de mare, care putea fi ușor de evitat daca popririle ar fi fost puse în aplicare în mod corespunzător în conformitate cu procedurile definite de legislația UE aplicabile și autoritățior române (în calitate de stat membru al UE)”, a afirmat avocatul Viorel Meșca.